Ex-Alumnes

Per l’Escola han passat moltes generacions d’alumnes, alguns hi han cursat tota la vida escolar i d’altres etapes concretes. Per saber el que n’han tret aquests alumnes de l’ideari de l’Escola, hem connectat amb alguns d’ells, un nombre prou representatiu d’entre totes les generacions, els hi hem fet la mateixa pregunta:

“Què t’ha aportat el Villena?”

Les reflexions que ens han fet arribar són:

Alegria
“Hi he sigut molt feliç”. ”En tinc un record boníssim”.” Llibertat”.” Estar-hi com a casa”.” En la post guerra em va representar respirar aire pur”.” La diversió, l’autèntic motor de l’aprenentatge i la convivència”. ”Uns anys molt feliços i cabdals en la meva vida”.” Il•lusió dels primers dies d’escola”.” La xocolata espessa de Santa Cecília, els cafès entre classes. Em sento molt afortunada d’haver anat al Villena”.

Família
“Els meus amics, des dels tres anys que vaig amb els mateixos companys per la vida, als quals considero com germans i que em poden durar sempre”.” Una escola catalana oberta a tothom, un exemple de catalanisme integrador, rebutjant tota idea totalitària”.” Bona convivència. Calidesa i familiaritat”.” Seguretat de les aules i la seva gent”.” Bones amistats”. “Atenció molt personal”.” Seguretat i autoestima”.” En la circumstància de faltar-me els pares, l’Escola em va acollir com en el cel, era com viure en un oasi”.” Tracte familiar. En les celebracions o bé activitats tothom col•laborava del més petit al més gran i entre tots ho fèiem tot”.” Bona convivència aconseguida gràcies al foment de la neutralitat política i religiosa”.” Tolerància, entre el blanc i el negre hi ha un ample ventall de grisos.”

Seguretat
“Porta d’entrada al món”.” Tenir idees pròpies i formar-ne el meu criteri, no ser passiva i poder intercanviar els meus punts de vista”.” Aprendre a relacionar-se. Aprendre a triar les amistats en tots els sentits”.” Ser capaç d’opinar de forma planera”.” Adaptació”.” Evolucionar amb les idees clares”. “Seguretat.Com alumne de l’Institut Escola quan el tancaren i es fundà el Villena en vaig ser de les primeres alumnes”.

Relació amb els professors
“Avisar donant una segona oportunitat”.” La relació amb els professors no era autoritària, sinó de respecte i amistat”.” El professor t’incentivava a través d’una bona relació i això com a professor és molt difícil”.” El professor em parlava i m’ajudava”.” Educació basada en el diàleg”.” El tracte professor-alumne era tan directe i planer que vam connectar tot seguit. Els alumnes escoltàvem, però també érem escoltats. Els professors confiaven en nosaltres. Gaudí d’alguns professors excepcionals que transmetien la passió que sentien pel que ensenyaven, fos el que fos” “.L’Escola ha deixat empremta en mi per la seva humanitat alhora d’educar les persones d’una manera global”. “Llegir de forma estructurada i sistemàtica i el gust pel teatre, empremtes de Carme Serrallonga”

Pedagogia
“Els principis progressistes, renovadors, laics i republicans son la base del Villena”.” M’ha ensenyat a ser protagonista de les ganes de créixer i de saber”.” Les classes d’Història eren interessants, s’hi aclarien veritats”.” Instrucció”.” El fer de mestra, alhora d’ensenyar he reflectit els meus anys d’alumna, les que van ser les meves mestres m’han fet de guia per a poder ensenyar”.” El Villena te una manera de fer Escola i d’educar els alumnes diferent”. “Copiar en un examen, de què em serveix? És una trampa per a fer veure el que no saps i tu segueixes en la ignorància. No és important el que es veu externament sinó el que tens en el fons, pots fer veure que saps molt i no ser així, no es tracta de presumir ni de voler figurar, sinó d’anar amb la veritat. Ets sents millor”.” Treballar al teu ritme”.” Una cultura general complerta”.” Respecte vers les persones i la cultura”.” El gust pel coneixement. Entusiasme per aprendre. Adquirir consciència del que saps i del que no saps”.” Sentir ganes d’aprendre tota la vida. Amor al treball”.” El gust pel coneixement en totes les vessants, tant científiques, que és el que després he acabat fent, com en les més humanístiques”.

Valors
“Ser just, altruista i tolerant”.” Llibertat de pensament”.” Quan ets a l’Escola no ets conscient que t’estan transmeten, no sols els continguts acadèmics sinó també valors personals. Amb el temps i els amics, no de l’Escola, te’n vas adonant”. “ Aprendre a pensar i reflexionar, riquesa de valors que m’han quedat per sempre”.” Vida interior”.“ Que hi havia una cosa que es deia llibertat i que en el futur t’ajudaria a pensar per tu mateixa”. ”Honestedat”. ”La mentida et perjudica”. ”Respectar el valor de les persones”.“ Coneixements i educació. Una educació en els valors que m’han donat suport tota la vida.”

Responsabilitat
“Des de petits ens van ensenyar que més que obligacions, teníem responsabilitats, estudiar o no fer-ho era decisió nostra, ningú no ens estava a sobre, no ens controlaven excessivament, però les conseqüències de les nostres accions (estudiar-no estudiar…) estaven clares. (Parlo de conseqüències a nivell personal, perquè a nivell de grup s’intentava no establir massa competitivitat. Més aviat s’estimulava la col•laboració). Haver adquirit aquesta responsabilitat individual aviat m’ha estat molt útil tant en la vida professional com en la personal”.” El que no ens controlessin excessivament també és molt positiu. El sentit de la trampa i la mentida el teníem menys desenvolupat.”

Aprendre a viure com a persones
“Formació integral com a persona”.” M’han ensenyat a veure el món d’una certa manera., saber-me relacionar”.” M’ha ajudat a créixer i a desenvolupar-me com a persona”. “Respectar el valor de les persones”.” Aprendre el que vol dir viure com a persona”.” El Villena és una fàbrica de persones, triomfin o no, aniran per la vida sent persones.”

Sentiment d’identitat i pertinença
“Dir d’algú, és Villena o “villenic”, son adjectius que es fan servir entre els amics. Mots que identifiquen actituds, regles, conductes, lliçons, persones. Es fan servir per parlar de certes persones amb uns trets comuns. No fer mal a ningú, formar part de l’engranatge del seu entorn, algú educat, amb seny, algú que se sent part d’una escola, actitud i consciència de ser just, altruista i tolerant.”